unless.pl
Inicjatywa Volvo

Zadbajmy o wszystkich, czyli inicjatywa E.V.A. szwedzkiego Volvo

Już od początku istnienia firmy ideą działania Volvo było bezpieczeństwo. To pierwsza rzecz, którą sobie pomyślisz, gdy usłyszysz hasło „Volvo”. Zaraz za nim przyjdzie Szwecja i działania producenta, by kolejne samochody były bezpieczniejsze. Dziś z pasji do ochrony życia i zdrowia ludzi zostało wiele i kolejne działania tylko to potwierdzają.

Krótko o braku ofiar w Volvo

Inicjatywa E.V.A. to jedna z innowacji, ale na cały program składa się o wiele więcej działań. Ideą było zlikwidowanie ofiar – śmiertelnych czy z poważnym uszkodzeniem ciała – w wypadkach komunikacyjnych z udziałem samochodu Volvo. Aby to zrealizować, postanowiono przeanalizować setki tysięcy wypadków komunikacyjnych, by wyciągnąć wnioski i stworzyć takie systemy jak SIPS czy WHIPS. Oprócz tego nowe modele Volvo będą miały odpowiednio wgrane ograniczenia prędkości oraz systemy analizujące, jakie warunki panują na drodze, dzięki czemu lepiej dopasowujące maksymalną prędkość do okoliczności. Ale rewolucją jest inicjatywa E.V.A.

Czym jest inicjatywa E.V.A.?

Ten program został na dobre wdrożony w Volvo w XXI wieku, choć jego zalążki można znaleźć już w 1995 roku. To wówczas Szwedzi zaczęli stosować kobiece manekiny w testach zderzeniowych. Dlaczego? Większość marek operuje na testach manekinów męskich, więc lepiej chroni mężczyzn, zapominając, że kierowcami w autach są także kobiety. W ten sposób wyniki testów są nieadekwatne do rzeczywistości, bo nie uwzględniają tego, że to panie mogą brać udział w wypadku. Stąd nowy pomysł Volvo na zmianę polityki.

Obecne hasło to „Samochód dla wszystkich”. Opiera się na założeniu, że tak naprawdę trzeba stworzyć poszczególne procedury i systemu dla ludzi, a nie dla konkretnej płci. Zastosowane rozwiązania stały się więc wypadkową tego, co chroni mężczyznę, i tego, co przynależy do kobiety. Lepiej zadbano na przykład o kobiecą klatkę piersiową, która jest zupełnie inaczej ukształtowana niż męska, w związku z czym mogło dojść do poważniejszych uszkodzeń ciała. Kobiety w trakcie wypadku są więc o wiele lepiej zabezpieczone.

Dzieci i pasażerowie

Jednak inicjatywa E.V.A., która chroni kobiece kręgi szyjne czy głowę przed uderzeniem w boczną szybę to niejedyne działanie szwedzkich konstruktorów. Wymyślono także specjalne zabezpieczenia dla dzieci i zadbano o to, by tylne szyby także były chronione w momencie wypadku. Okazuje się, że kierowca instynktownie ratuje siebie i w momencie zderzenia kieruje uderzenie na pasażera. Ale na większą część zgonów u pasażerów wpływa także to, że są gorzej chronieni. Volvo mówi temu dość. Warto im w tym kibicować.

Dodaj komentarz

Most discussed