Jedna z najsłynniejszych firm motoryzacyjnych na świecie zawsze szła nieco pod prąd. Dziś jest jedną z najbardziej znanych marek samochodów premium z Niemiec, która jednak podlega pod najpopularniejszego producenta u naszych zachodnich sąsiadów – Volkswagen. Jednak historii Audi, bo o niej mowa, jest długa i bardzo ciekawa. Warto się zatem z nią zapoznać.
Jak to się wszystko w Audi zaczynało
W 1899 roku August Horch założył firmę A. Horch & Cie w Kolonii. Od otwarcia do opuszczenia linii produkcyjnej przez pierwszy samochód Horcha minęły dokładnie dwa lata. Miał dwucylindrowy, montowany poziomo silnik o mocy 5 koni mechanicznych. Ten samochód był wielkim sukcesem i w 1904 roku rozpoczęła się produkcja seryjna.
Założyciel tej marki produkującej samochody pracował w swojej firmie do 1909 roku, kiedy to odszedł nie tylko z powodu trudności finansowych, ale także z powodu sporów z zarządem i założył nową firmę. Oczywiście nie było możliwe, aby dwóch producentów samochodów o tej samej nazwie istniało w jednym mieście, więc Horch został zmuszony do zmiany nazwy. Zrobił to w stosunkowo prosty sposób. Przetłumaczył swoje nazwisko na łacinę. Tak narodziło się Audi, które stało się marką premium dla osób szukają w motoryzacji czegoś więcej.
Przedwojenne prosperity i powojenny kryzys
W 1913 roku powstaje pierwszy samochód Audiwerke GmbH – Wanderer. Osiem lat później, we wrześniu 1921 roku, Audi jako pierwsze zaproponowało samochód z kierownicą po lewej stronie. Był to tzw. typ Audi K. Jednak z czasem po raz kolejny dał o sobie znać kryzys, który zmusił Horcha do sprzedaży firmy Skafte Rasmussenowi – założycielowi DKW.
W 1932 roku samochód wyścigowy Auto Union został zaprezentowany publicznie, a powstał w wyniku połączenia czterech firm. Auto Union było pierwszym samochodem, od którego rozpoczęły się tak zwane testy zderzeniowe określające charakter i zakres zabezpieczeń samochodu w wypadku. Podczas II wojny światowej wiele fabryk zostało zniszczonych, dlatego produkcja samochodów została wstrzymana. Wznowiono ją dopiero po długich dwudziestu latach i zaczęła się nowa era w historii Audi. Pierwszym powojennym modelem było Audi 75.
Rozwój firmy w drugiej połowie XX wieku
Audi trafiło w ręce Volkswagen AG i jest w nich do dziś. W 1980 roku opracowano słynne dziś Audi Quattro, czyli stały napęd na wszystkie koła. Wprowadzenie w 1994 Audi A8 zupełnie zmieniło postrzeganie marki i stało się jasne, że będzie to firma dla młodych biznesmenów, których znudziła poprawność Mercedesa.
Dodaj komentarz