unless.pl
Początki Volkswagena

Jak rodził się samochód dla biedniejszej klasy średniej, czyli o początkach Volkswagena

Dziś to spółka akcyjna Volkswagen AG, która nazwą nawiązywała do przeznaczenia – Niemiecki Samochód dla ludzi. Ale historia tego koncernu sięga 1937 roku. Idea popularnego samochodu dla każdego była promowana głównie przez Adolfa Hitlera, który oświadczył, że celem jest produkcja samochodów dla znacznej części populacji. Tak zapoczątkowano produkcję w Wolfsburgu, która do dziś ma licznych zwolenników w Polsce.

Nowy samochód od Niemców dla Niemców i nie tylko

W zamyśle Hitlera i twórców Volkwsagena, miał to być samochód, który osiągałby prędkość 100 km/h podczas jazdy na niemieckich autostradach. Powinien mieć cztery siedzenia, być ekonomiczny pod względem zużycia paliwa (jak na tamte czasy), a jego cena powinna być mniejsza niż 1000 marek. Hitler zlecił Ferdynandowi Porsche zaprojektowanie takiego samochodu również ze względu na fakt, że miał do czynienia z taką koncepcją od kilku lat.

Ferdinand Porsche otrzymał zlecenie budowy już w 1934 roku, ale niejasne finansowanie opóźniło cały projekt do 1937 roku. Po zakończeniu II wojny światowej miasto Stadt des KdF Wagens – Wolfsburg przemianowano na Wolfsburg, a cała firma otrzymała nową nazwę – Volkswagen. Już w 1945 roku wznowiono produkcję samochodów osobowych zgodnie z pierwotnymi projektami, ale pod brytyjskim przywództwem. W latach 1946-1948 wielkość produkcji osiągnęła 1000 samochodów miesięcznie.

Powojenny rozwój Volkswagena

W 1950 roku rozpoczęła się produkcja jednego z najbardziej znanych modeli – Volkswagena Transportera. Samochód o tej nazwie nadal jest produkowany przez firmę. W ogóle w latach 50 Volkswagen zaczął ekspansję na cały świat. Utworzono spółkę zależną w Brazylii, a sprzedaż VW rozpoczęła się na wszystkich kontynentach, w tym w Australii i Azji.

Volkswagen kontynuował ekspansję w latach sześćdziesiątych, ale doświadczył również kilku kryzysów sprzedażowych. Rok 1965 przeszedł do historii firmy, gdy producent połączył się z producentem samochodów Auto Union GmbH, w którym Volkswagen stopniowo nabywał prawie 100% udziałów. Firma połączyła się z NSU Motorenwerke AG w 1969 roku i zmieniła nazwę na Audi NSU Auto Union AG. W ten sposób powstały pierwsze współczesne samochody innej marki z grupy – Audi.

Rozwój i największy producent na świecie

Lata 70. przyniosły fundamentalne zmiany w polityce modelowej Grupy Volkswagen. Rozpoczęto produkcję produkowanych do tej pory modeli Passat i Golf – szczególnie ukochanych przez Polaków. W latach 80. VW kontynuował modernizację, wprowadzając nowe technologie, a następnie nabył przeważającą większość udziałów w hiszpańskiej marce Seat, która stała się trzecią niezależną marką grupy. Obecnie do grupy należy także Skoda.

Dodaj komentarz

Most discussed