Wiele się mówi w ostatnim czasie, także w kontekście rozwiązań w obecnej sytuacji, o startupach. Wielkie pomysły małych ludzi sprawiają, że każdy może znaleźć tu swoją niszę, by zaistnieć w świecie biznesu. Odnieść sukces ze startupem jest o wiele prościej niż w konwencjonalnych firmach. Tylko czy wiesz, czym tak naprawdę jest startup i skąd się wziął?
Kiedy zaczęła się era startupów?
Termin „startup” pojawił się po raz pierwszy w związku z nowopowstałymi firmami w 1976 roku, kiedy został użyty w artykule przez amerykański magazyn Forbes. Jednak spopularyzowanie tego terminu nastąpiło dopiero podczas tzw. gorączki internetowej w drugiej połowie lat 90., a dokładniej między rokiem 1996 a 2001. Wówczas wiele firm powstało w Stanach Zjednoczonych z myślą o wykorzystaniu możliwości, które niesie Internet. Kalifornijska Dolina Krzemowa, która już wtedy była uważana za jedno z najbardziej innowacyjnych miejsc na świecie, odegrała w tym znaczącą rolę.
Jednak startupowy boom, który rozpoczął się w latach dziewięćdziesiątych, nie osłabł od tego czasu. Przeciwnie, z powodzeniem rozprzestrzenia się na cały świat, a za centrum takiego modelu biznesowego uważa się już nie tylko wspomnianą już Dolinę Krzemową, ale także Seattle, Nowy Jork, Los Angeles, Boston, Tel Awiw, Londyn, Chicago, Berlin, Singapur i wiele innych. Bardzo prężnie w tej formie rozwoju firmy biorą udział także Polacy, którzy z takimi firmami jak Cosmose, Booksy czy Tylko wojują już nie tylko polski rynek.
Jaki jest dobry startup?
Czym musi wyróżniać się nowa firma, by móc mówić o startupie? Przede wszystkim musi to być firma młoda, świeżo powstała. Po drugie musi ją charakteryzować szybki wzrost oraz tzw. wysoka skalowalność, czyli możliwość zwiększenia skali działania. Po trzecie to firma technologiczna, której koszty uruchomienia są relatywnie niskie. Jednak w przypadku startupów mamy także o wiele wyższe ryzyko biznesowe niż w przypadku standardowych firm, a nadrzędnym celem startupu jest jak najszybsze rozwinięcie się w rentowną, przynoszącą zyski i stabilną firmę, której już wówczas nie nazywamy startupem.
Fazy uruchomienia startupu
To problematyczne i istnieją rożne teorie na ten temat. Jednak w pierwszej i częściej uznawanej z nich najpierw musi pojawić się pomysł. Jest to pierwszy etap życia startupu, ale sam pomysł bez projektu i biznesplanu ma niewielki potencjał dla inwestorów. W drugiej kolejności powstaje więc projekt W projekcie pracuje się nad biznesplanem i podejmuje kroki w celu realizacji pomysłu. Nie ma tu co prawda ceny biznesowej, ale są już potencjalni chętni do inwestowania. Trzeci i ostatni etap to uruchomienie startupu, w momencie gdy firma jest wystarczająco stabilna.
Dodaj komentarz