Zaczęło się od pomysłu, a potem jakoś poszło. Dziś to jeden z najbardziej znanych polskich startupów, który zmienił się w firmę dążącą do zrewolucjonizowania transportu kolejowego w Polsce. Nie każdy jednak wie, czym jest Hyper Poland i jaki ma cel, oraz w jaki sposób ma on zostać zrealizowany. Przybliżamy więc historię tego przedsięwzięcia.
Czym jest Hyper Poland?
Założony jako startup Hyper Poland to spółka innowacyjna, która opracowuje szybką kolej magnetyczną Hyperloop. Ma, w założeniu, poruszać się w próżniowych tunelach i osiągać prędkość do 1200 km/h. Samą spółkę założono w 2017 roku, choć wcześniej projekt rozwijał się jako inicjatywa studencka. Najpierw uczestniczyła w Hyperloop Pod Competition II organizowanym przez firmę Elona Muska, czyli SpaceX, a następnie w październiku 2019 roku udało się zaprezentować pierwszy prototyp toru oraz pojazdu Magrail w skali 1:5. Na lata 2022-2023 spółka zapowiedziała wdrożenia pilotażowe systemu magrail.
Koncepcja poruszania się w próżniowych tunelach
Hyperloop ma pojawić się wszędzie tam, gdzie dystans sprawia, że podróż koleją jest nieopłacalna i uciążliwa, a jednocześnie tam, gdzie można konkurować z samolotami, bo dystans jest zbyt mały dla samolotów i czekania na odprawę. W Polsce Hyperloop ma jeździć na odległościach od 200 do 600 km.
W idei polskiego startupu Hyperloop ma połączyć zalety lotnictwa z kolejami. Przede wszystkim doprowadzi to do zmniejszenia ruchu samochodów, głównie w związku z firmami logistycznymi. Przewożenie ładunków Hyperloop będzie o wiele szybsze i wygodniejsze. Po wdrożeniu wersji pasażerskiej spodziewana jest redukcja połączeń biznesowych, co znów sprawi, że aut na drogach będzie więcej. W zamyśle ma więc odciążyć aktualną infrastrukturę.
Technologia i trzy etapy wdrażania
Polska firma Hyper Poland proponuje nieco inne rozwiązanie niż większość startupów zajmujących się taką koleją. Przede wszystkim chodzi tu o trzystopniowe wdrażanie sytemu magnetycznej kolei szybkich prędkości. Magrail pozwala na jeżdżenie po obecnie istniejących torach specjalnych pojazdów przystosowanych do lewitowania, więc mogących jechać z prędkością ponad 400 km/h. Drugi etap miałby polegać na dobudowie tunelu, który umożliwiałby jazdę na obecnych torach do 650 km/h. Dopiero w trzecim etapie otwarto by prawdziwy Hyperloop z osobnymi torami i prędkością maksymalną do 1200 km/h. To właśnie ten projekt sprawia, że polska idea jest nie tylko wciąż żywa i dobrze finansowana, ale także realna już w perspektywie do 2030 roku.
Dodaj komentarz